Välkomstbrev för nya medlemmar
Välkommen till Brf Österport 5
Allmän information, att bo i bostadsrätt
Föreningen ligger utmed Gjutare Granströms gata och Södra Ringvägen och består av 60 lägenheter i storlekarna 1–5 rum och kök, samt en övernattningslägenhet.
Som bostadsrättshavare är du medlem i en ekonomisk förening. Bostadsrättsföreningen har till uppgift att upplåta nyttjanderätt av bostäder åt sina medlemmar på obegränsad tid.
Att bo i bostadsrätt innebär att du tillsammans med övriga medlemmar i bostadsrättsföreningen äger och förvaltar bostäderna samt andra gemensamma anläggningar som ingår i föreningens område. Genom den styrelse ni väljer vid den årliga föreningsstämman, bestämmer du och dina grannar över era bostäder.
Du har rätt att göra vissa mindre förändringar i bostaden. Däremot får du inte utan styrelsens godkännande göra några väsentliga ändringar. Är du osäker vad som räknas som ”väsentliga förändringar” kontaktar du styrelsen.
Föreningens fastighet är försäkrad hos Trygg-Hansa men omfattar INTE så kallad ”bostadsrättsförsäkring” för respektive lägenhet. Detta behöver du som boende ”lägga till” på din hemförsäkring.
Styrelsen och informationskanaler
Styrelsen försöker hålla er uppdaterade med information genom våra digitala kanaler. Vi vill undvika att sätta upp ”lappar” i trapphusen. Behöver ni kontakta styrelsen så gör ni det enklast genom att maila oss, samtliga i styrelsen har åtkomst till mailen.
Ordf: Linda Andersson, 11 lgh 1002
Ledamot: Eva Lennqvist, 2F lgh 1104
Ledamot:
Hooman Nematbakhsh, 11 lgh 1701
Suppleant: Samuel Mir 2F
Email: brfosterport5@gmail.com
Hemsida: https://brfosterport5.se/
På startsidan finns möjlighet till inloggning uppe till höger. Är du ny så
registrerar du dig så kommer du åt ytterligare information.
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1636378936724350
Dessutom har vi informationsskärmar i trapphusen.
Trivsel och hänsynstagande
Tänk på dina grannar
Hänsyn behövs i ett bostadsområde där många ska leva och samsas. Dämpa
ljudet från exempelvis stereo, TV och radio framförallt tidigt på morgonen,
sent på kvällen och under natten. Tänk också på grannarna om du har gäster hemma
eller spelar instrument.
Styrelsens inställning är att om vi försöker lära känna våra grannar och pratar med varandra så undviker vi de flesta irritationsmoment och eventuellt störande ljud m.m. Upplever ni återkommande störningar och inte har möjlighet att kommunicera det med berörd så kontaktar ni styrelsen.
Styrelsen vill så långt det är möjligt undvika att sätta upp regler med exakta klockslag, vad man får och inte får göra m.m.
Vår ekonomiska förvaltare
Föreningen använder MBF (Mälardalens Bostadsrätts Förvaltning) för ekonomisk förvaltning. MBF nås på tfn 021-40 33 00 alt www.mbf.se.
Boende vänder sig hit för frågor rörande fakturor/månadsavgifter, uppsägning av parkering samt köhantering av parkeringsplatser. På hemsidan finns dessutom en del nyttig information om föreningen (bl a våra stadgar) samt allmänna frågor och svar på hur det är att bo i bostadsrätt.
Garanti och felanmälan, hjälp med enklare hantverkstjänster
Fastigheten har i våras (våren 2022) genomgått en tvåårig garantibesiktning. Boende har nu inte längre garanti för bl a vitvaror och ytskiktsarbeten (målning/tapetsering) inne i lägenheten. Uppstår det fel inne i lägenheten så felanmäler boende detta till styrelsen via mail. Bedömer vi sedan att detta bör vara en garantiåtgärd så felanmäler styrelsen detta till JM som byggt fastigheten. Är detta inte täckt av garanti så är det den boende själv som ansvarar för åtgärd tillsammans med sitt försäkringsbolag.
Upptäcker ni fel i allmänna utrymmen meddelar ni styrelsen via mail.
Föreningen nyttjar Markbolagen i Västerås för teknisk förvaltning och skötsel av fastigheten. Kontakten med Mark hanteras av styrelsen.
I avtalet med Mark finns det däremot möjlighet för boende att undersöka om de kan få hjälp med enklare hantverkstjänster i bostaden. Behöver ni hjälp med något inne i lägenhet kan ni ringa Marks felanmälan 021-475 65 65. Beskriv vad ni behöver ha hjälp med och fråga om de kan hjälpa er och vad det kostar. Detta är givetvis ingenting som föreningen lägger sig i utan ni betalar Mark för det jobb de utför.
TV och bredband
Det finns ett avtal mellan din bostadsrättsförening och Telia om installation av bredband i din bostad. Bredbandsnätet består av en fiberkabel med så kallad Triple Play-funktion som levererar Digital-tv, telefon och Internetanslutning.
Följande ingår:
- En digitalbox (kollektiv box som tillhör bostadsföreningen och levereras till lägenheten före inflyttning). Observera att digitalboxen är knuten till det avtal som gäller mellan bostadsrättsföreningen och Telia.
- Abonnemang och telefonadapter som möjliggör upp till fyra telefoner till samma telefonnummer.
- Internetanslutning med en hastighet på 100/100 Mbit per sekund - läs mer på https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/lagom.
Du som boende kan beställa högre hastigheter på Internet, du kan beställa fler tv kanaler/tv paket samt tjänster på din bredbandstelefoni. Digitalboxen och allt som ingår i IT-skåpet tillhör föreningen och ska alltså vara kvar i lägenheten om du flyttar.
Se www.telia.se/fiber för aktuellt erbjudande och priser för privathushåll.
IT-skåp
I de flesta bostäderna finns IT-skåpet placerad i klädkammaren eller i hallen bredvid el-centralen. I IT-skåpet finns en panel med numrerade uttag, en så kallad patchpanel. I din patchpanel bestämmer du själv vilken funktion nätverksuttagen i respektive rum ska ha. När du flyttar in så är vissa uttag i sovrum, vardagsrum och kök redan aktiverade enligt information på insidan av IT-skåpet, men du kan alltså flytta och ändra fritt till andra uttag.
Mer information finns i skötselanvisningen här.
Felsökning och support
Vid fel kontakta Telia på telefonnummer 90 200. Läs mer på Telias hemsida här.
Gästlägenhet
På våning 1 i trapphus 2 f/g finns en gästlägenhet som är möjlig att boka för våra boende (100kr/natt). Ytterligare information https://brfosterport5.se/gaestlaegenheten
Bokning görs på mail: lghosterport5@gmail.com
Parkering och parkeringsövervakning
Föreningen har 20 platser (1 000kr/månad) i källargaraget och 17 platser (700kr/månad) i Aimo parks parkeringshus Östermalm. All köhantering hanteras av vår förvaltare MBF. I P-huset har vi inga fasta platser. Vissa p-platser är uppmärkta inne i huset med t ex Brf Österport 1 osv. För vår del så gäller att du har rätt att parkera på valfri plats som inte är uppmärkt som uthyrd till någon annan. Dessa ”fria” platser finns utspridda över huset, vilket innebär att du inte har ”samma” plats varje gång du parkerar.
Fjärrkontroll till garageparkering sköts av www.alldoor.se. Beställning av extra fjärrkontroll och relaterade frågor besvaras av Anette Ellingsen, a.ellingsen@alldoor.se med kopia till styrelsen.
Vid uppsägning av parkeringsplats både i P-huset och garaget, lämnas P-hus parkeringskort och fjärrkontroll till garaget till föreningen (kontakta styrelsen via mail, MBF hanterar köer och tilldelning/uppsägning av platser, styrelsen hanterar inpassering).
Avtal om parkeringsövervakning är nu upprättat med Securitas och kommer påbörjas i närtid (just nu väntar vi på att det skyltas om). I detta ingår alla p-platser som finns utmed fastigheterna längs Österport 1—5.
Trygghet och säkerhet; Soprum, cykelförråd, lägenhetsförråd och trapphus
Med ett centralt läge i staden följer dessvärre en del problem främst vad gäller inbrott och skadegörelse. Vi har dessa första år haft en hel del problem med inbrott och skadegörelse. Styrelsen har vidtagit ett antal åtgärder (förstärkta dörrar och brytskydd, patrullering av Securitas, borttagande av koder och nytt inpasseringssystem mm). Vår förhoppning är att vi, i och med att vi får nya porttelefoner (och därmed tar bort koderna), kan känna oss trygga och slipper ovälkomna i våra lokaler. När vi kommer och går ser vi till att dörrar går igen efter oss och att vi inte släpper in obehöriga.
Föreningen har soprum utanför respektive port. Vid 2 f/g så delas det soprummet med Österport 3. Det finns alltid utmaningar med att hålla dessa utrymmen i ett gott skick. Vi får alla hjälpas åt att hålla detta rent och snyggt samt att vi inte överfyller kärlen. Vi har fram tills idag haft ett antal tillfällen då kärl är överfyllda då de ska tömmas vilket slutar med att VAFAB INTE tömmer det eftersom det kommer spilla över på golvet. Då får vi sedan betala för att städa/rensa upp och en ”extra” tömning. Störst problem är det med kartonger, där uppmanar vi att skära sönder era kartonger till platta paket, dessutom är det inte till för större kartonger utan då tar ni dessa till återbruket.
Cykelrum finns i källaren under respektive trapphus.
Lägenhetsförråd finns till alla lägenheter i källaren. Några lägenheter i 11:an har förråd under trapphus 2f. Lägenhetsförråden är uppmärkta med lägenhetsnummer.
Nycklar, taggar och namnbyte
Vi är nu strax klara med byte av inpasseringssystem (augusti 2022). Vi kommer nu inte använda några koder till ytterdörrarna. Samtliga boende har taggar samt nyckel för inpassering. Inpassering för gäster och leveranser kommer ske genom porttelefoner där ni kan ”släppa in” gäst genom knapptryckning på er mobiltelefon (tryck på 5:an på knappsatsen på er tfn för att öppna porten).
Vid nyinflyttning/namnbyte kontaktas styrelsen via mail så uppdaterar vi skärmarna, porttelefonen samt brevlådan.
Beställning av extra lägenhetsnyckel:
Maila följande uppgifter till brfosterport5@gmail.com
- Namn, Adress, Personnummer, Lägenhetsnummer, Mobilnummer, Antal Nycklar som ni har hemma. Ta bild av nyckeln, båda sidor. Det finns kod i nyckel, som måste vara läsbart.
- Nyckelansvarig kommer skicka en rekvisition till din brevlåda.
- Ta rekvisitionen till Certego, Pressverksgatan 4, 721 30 Västerås.
- Beställ och betala och nyckeln.
Innergården
Innergården delar vi tillsammans med de övriga Österport-föreningarna. Här finns lekutrymme för barnen, sittplatser och en grillplats. Ett trivseldokument finns framtaget som vi tillsammans med övriga föreningar (Österport 1—5) har tagit fram, dessa trivselregler finns på föreningens hemsida.